Na de eerste lockdown zagen we opmerkelijk veel kinderen met gewichtstoename.

De 3master is een lagere en secundaire school voor buitengewoon onderwijs met verschillende vestigingen in de Kempen. Els Bisschop en Tijs Colpaert vormen samen het GOK-team dat werk maakt van gelijke onderwijskansen. Sinds september 2021 werden 170 positieve testen geregistreerd bij leerlingen en leerkrachten. In november moesten ze noodgedwongen anderhalve week dicht, ongezien. Kinderen dragen al 2 jaar de COVID-19 pandemie mee. Hoe ervaren Els en Tijs het effect van de pandemie op de kinderen?

Els: “We zijn heel trots op de flexibiliteit van onze leerlingen. Door hun beperkingen is het voor hen moeilijk om onverwachte situaties te plaatsen. Toch zien we dat ze het heel goed doen. We zien jongeren met een ontwikkelingsleeftijd op kleuterniveau redelijk goed hun mondmasker dragen. Jongeren met ASS slagen erin, weliswaar met ondersteuning van hun leerkrachten en therapeuten, om tamelijk vlot te switchen tussen fysiek – en afstandsonderwijs. Families waar de zorg thuis te moeilijk om dragen is, geven we de mogelijkheid om opgevangen te worden op school in de noodopvang.

Niet alle leerlingen beschikken over een laptop en internet, ook daar proberen we te helpen waar we kunnen. In de eerste lockdown konden we – dankzij giften van bedrijven en steun van de telecom – laptops met internetaansluitingen bezorgen aan leerlingen die het moeilijk hebben. Ouders werden geholpen met het smartschoolplatform, zodat we ook met hen kort in contact stonden. Het platform stelt ons in staat om via beeld, klank en berichten met elkaar te communiceren. We doen al het mogelijke om al onze leerlingen en ouders te bereiken en alle leerlingen bij de lessen te betrekken.

Ook leerkrachten waren noodgedwongen om in sneltempo digitale vaardigheden te ontwikkelen. Intussen maken zij filmpjes en lessen waar we bijzonder trots op zijn.

Na de eerste lockdown zagen we opmerkelijk veel leerlingen met gewichtstoename. We zorgen er nu voor dat alle leerlingen minstens één keer per dag een wandeling maken (One mile a day). Ook tijdens het afstandsonderwijs worden opdrachten gegeven om te bewegen.

De kinderen zijn het intussen wel beu om naar school te moeten komen met de vele regels en beperkingen. Sommigen dragen een mondmasker al van ’s morgens vroeg op de bus tot ’s avonds laat terug thuis. Ook de zoveelste coronatest werkt na verloop van tijd traumatisch.”

Aandacht voor gezondheid en preventie is belangrijk om aan kinderen al vroeg mee te geven. Op welke manier werken jullie op school rond gezondheid en preventie?

Tijs: “Vanuit het decreet Gelijke Onderwijskansen, de GOK-werking, stelden we de vraag ‘wat is kansarmoede in jullie klas/ in onze school?’ aan ons hele schoolteam.

Veel voorkomende antwoorden waren lege of ongezonde brooddozen, overmatig gebruik van frisdrank en snoepgoed, kleding die niet of onvoldoende aangepast is aan het seizoen.

Naar aanleiding van deze bevraging stelden we een werkgroep gezondheid samen. Het oorspronkelijke idee was om frisdrank en snoepgoed te verbieden op school. Dit was helaas te utopisch, maar we zijn er wel in geslaagd om onze leerlingen meer water te laten drinken. De leerlingenraad vraagt nu zelf om een waterfontein te plaatsen op de speelplaats om hun drinkflessen te vullen. Ook leerkrachten spreken de leerlingen vaker aan over hun snoepgebruik.

Vorig schooljaar organiseerden we een eerste en succesvolle ‘gezondheidsdag’. Op het programma stond o.a. een bewegingsuur, spelletjes waarbij we de theorie omzetten naar inzichten, een KAHOOT-quiz met alle klassen samen en er werd in elke klas een gezonde broodmaaltijd klaargemaakt voor tijdens een picknick.

Voor het organiseren van onze gezondheidsdag gingen we op zoek naar diensten die onze werking konden ondersteunen. Logo Kempen kreeg snel zicht op onze hulpvragen en zij deden ongelooflijk hun best om ons te ondersteunen en te begeleiden. Het educatief materiaal dat we kregen was heel sterk, fijn!

Met de werkgroep gezondheid zetten we nu verdere stappen om de ‘lege brooddozen’ aan te pakken. Wij vinden dat geen enkel kind de dag zonder eten moet doorkomen. We gaan verder dan het aanbieden van soep en brood. We gaan met ouders en externe hulpverleners op zoek naar blijvende, duurzame oplossingen zodat jongeren wanneer ze onze school verlaten, ook dan nog geholpen zijn.

Wij zoeken nu externe dienst(en) die ons kunnen ondersteunen bij jongeren die zo diep in armoede leven dat een gezonde maaltijd geen evidentie meer is. Een volwaardige, gezonde maaltijd bevordert het leren. Met een lege maag kan je je moeilijk concentreren, omdat alle concentratie naar het hongergevoel gaat. In een ideale wereld krijgt elke leerling ’s middags een goeie warme maaltijd aangeboden.

Ik hoop ook dat we in het voorjaar onze GWW (geïntegreerde werkweek) mogen laten doorgaan. GWW is een reis waarbij we doelen nastreven die we minder goed binnen de schoolmuren kunnen bereiken. Het is ook een week waarin we onze leerlingen zien genieten, waar de fijne band tussen leerlingen en leerkrachten ontstaat of wordt versterkt. Dat is toch het mooiste dat bestaat?”